stayingalive

Forside

Kontakt

Fysisk trening

Rehabilitering

Coaching/Mental trening

Kostholdsveiledning

Tilpasset undervisning

Linker

Aktuelt

 

Fysisk trening

2 1

 

Da vi enda var jegere, fiskere, håndverkere, tømmerhoggere og gardbrukere (noen er selvsagt det enda, og det er grunn til å misunne dem deres mulighet til fysisk aktivitet) brukte vi kroppen aktivt nesten hele tiden. Dette har endret seg. Mange av oss lever travelt, men stillesittende. Mange har arbeid som stresser oss mentalt og fysisk, men som likevel ikke bidrar til at vi holder oss i form.
Derfor er fysisk trening og aktivitet svært viktig av mange grunner. Det er først og fremt en deilig følelse å være i god form. Fysisk trening og aktivitet har positiv effekt på nesten alle fysiske plager og sykdomstilstander. Trening og aktivitet har også positiv effekt på vår mentale balanse og vårt overskudd. Dette er vitenskapelig dokumentert at
• mentalt overskudd
• bedre utholdenhet
• bedre ben-helse
• høyere forbrenning
• fysisk styrke
• bedre balanse og koordineringsevne
• færre smerter og færre skader
• mer stabilt blodsukker
• bedre konsentrasjonsevne
• bedre nattesøvn
• og bedre selvbilde, er blant det du oppnår når du er fysisk aktiv.

Dessuten forebygger du mange plager og sykdomstilstander ved å være fysisk aktiv. Effekten er imidlertid "ferskvare", og må holdes ved like. Det betyr at aktivitetsnivået og treningen må opprettholdes, og utfordre deg hele tiden. Det betyr IKKE at du ikke skal ta treningsfri, restituere deg, og gjøre MYE annet enn å trene. Det betyr helt enkelt at du må være forberedt på at du og kroppen din vil SAVNE treningen, dersom den opphører over tid, og at de positive virkningene vil avta, dersom du slutter å trene.... MEN den positive effekten vil tilta raskt når du er igang, for første gang, eller etter et opphold. Så altså: kroppen vår "ber" om sunn fysisk og mental trening og aktivitet. Trener du, vil du merke den positive effekten. RASKT! Gled deg!

 

reBli frisk/rehabilitering (etter skader og sykdom)

Stayingalive tilbyr fysisk og mental trening i forbindelse med eller etter sykdom og skader. Treningen forebygger for eksempel muskelsvakhet
som forårsaker ryggsmerter, hjerte/kar-problematikk, diabetes 2 og osteoporose. Vi tilbyr også med trening i forbindelse med målrettet og ønsket endring av overvekt eller undervekt.


Personlig trening i gruppe eller individuelt:
Stayingalive tilbyr personlig trening, som er særskilt tilrettelagt for deg, slik at du kan nå dine mål. Dine mål kan være langsiktige eller kortsiktige, enkle - eller sammensatte, helhetlige eller avgrensede. Vi vil alltid sørge for at treningen er sikker, morsom og målrettet. Dersom du har lyst til å trene, eller vet at du trenger å trene, men ikke enda har oversikt over dine mål, vil vår innledende coachingsamtale gi oss/deg den oversikt du ønsker. Treningen vil ta utgangspunkt i dine ønsker og mål, samt dine ressurser, og vi vil alltid ta nødvendige hensyn og utvise varsomhet. På bakgrunn av planlagte tester undervegs, vil du hele tiden vite om du beveger deg i riktig retning. Du kan trene alene med din trener, sammen med en treningskamerat, i en liten eller større gruppe.

Bli sterk/Styrketrening
Styrkektrening kan defineres som trening som skal utvikle og styrke kroppens muskulatur. Styrketreningen skal alltid tilpasses dine mål og dine ressurser, og den skal alltid være funksjonell, sunn, skadeforebyggende og sikker. Din muskulatur støtter opp skjelettet ditt, holder kroppen oppe, og gjør deg i stand til å utføre ønsket aktivitet eller arbeid, og til å klare deg godt i hverdagen.
Sterk og kraftig muskulatur gir også god forbrenning. Dersom du driver utholdenhetsidrett av ett eller annet slag (f eks løping, sykling, langrenn), anbefales styrketrening av adekvat muskulatur. Det er påvist at syklister som trener benstyrke i lavsesongen, har mer "kraft" i beina i høysesongen, og kan dermed yte mer. Ved styrketrening av rygg og kjernemuskulatur, kan man unngå belastningsskader og øke balanse og muskulær beredskap, uansett hvilken idrett eller aktivitet eller hvilket arbeid du skal utføre. Dersom du har et fysisk krevende, men ensidig belastende arbeid, er det viktig å styrke hele kroppens muskulatur for å forebygge belastningsskader. Det er særlig viktig å holde kroppens kjernemuskulatur sterk. En sterk kjernemuskulatur er forutsetningen for at du kan trene og arbeide tungt uten å skade deg. En sterk kjernemuskulatur forebygger særlig ryggsmerter, muskelspenninger og betennelsestilstander, og gjør at du generelt "føler" deg sterk.
Dersom du skal bygge opp styrke etter skader eller sykdom, legger vi til rette for det. Vi legger også tilrette for forebygging av skader og sykdom. Vi følger alltid en systematisk plan, både for en periode og for hver økt. Husk at styrketrening er utfordrende, og skal være det. Du vil oppleve styrketreningen som morsom og utfordrende, og det er etter hvert rett og slett GODT når du er støl etter en styrke-økt. Du vet at stølhet betyr muskler som bygger seg opp etter hard trening. Samtidig kan selvsagt også styrketreningen i perioder være lett, dersom det passer inn i din målrettede trenings-plan.

slyngeTrening i slynge
Stayingalive trening er sertifisert for, og tilbyr trening i slynge (Redcord) på mange nivåer og i forhold til mange behov. Treningen kan tilbys til alle, uansett forutsetninger, fordi man har så gode differensieringsmuligheter. Slyngetrening er svært effektiv trening, og vil alltid stimulere og utfordre kjernemuskulatur. Har du ikke prøvd slyngetrening før, vil du oppleve det som spennende og morsomt.... du vil huske at det ligner på noe som du drev med da du var barn, men som du sluttet med da du ble "voksen" og sluttet å leike...



Bli myk, avspent og smidig med beveglighetstrening
Bevegelighetstrening øker, som navnet tilsier, din bevegelighet. Treningsformen styrker også din balanse og gir avspenning og en følelse av velvære. Sammen med bevegelighetstrening hører alltid arbeid med pust. Denne treningsformen gjør at leddbånd og bindevev som holder ledd og muskler sammen, strekkes, slik at din bevegelighet øker, uten at du skader deg. Du vil da føle deg smidig og myk, og stramme muskler føles mer avspent. Dette kan også hindre spenningsproblematikk i muskulaturen din.
Yoga er en trenings-form som stimulerer din bevegelighet og din bevissthet i forhold til pust, muskelspenning og avspenning, Yoga stimulerer din opplevelse av tilstedeværelse i kropp og hode, og går under kategorien mindfullness-trening. Mindfullness kan rett og slett forklares som mental og fysisk tilstedeværelse. Stayingalive tilbyr bevegelighetstrening og mindfullness-trening inspirert av og med elementer hentet fra Yoga.

skiBli utholdende og rask/utholdenhetstrening
Kanskje du har som mål å få god utholdenhet? Kanskje du vil løpe en etappe i vårens Holmenkollstafett, eller til og med løpe maraton? Kanskje du vil føle deg lett og rask og utholdende. Kanskje du vil sykle lange turer, eller kanskje du vil sykle et sykkelritt og oppnå en tid du er fornøyd med. Kanskje du vil lære deg en utholdenhetsidrett. Kanskje du vil gå Birken på ski. Kanskje du vil gå med staver. Kanskje du vil gå på rulleski eller rulleskøyter. Kanskje du vil kunne løpe opp og ned i trappene på jobben uten å føle deg andpusten. Kanskje du vil kunne gå fra hytte til hytte i fjellet og bære med deg en sekk. Kanskje du vil forberede deg til Oslo Triatlon. Eller kanskje du vil kunne klare å svømme langt.
Utholdenhetstrening har som mål å styrke hjertets muskulatur og stimulere andre faktorer som påvirker oksygenopptaket i kroppen din. Treningen skal dessuten stimulere dine tekniske ferdigheter, slik at du bruker minst mulig energi og har best mulig utgangspunkt når du driver med din trening eller din idrett. Utholdenhetstreningen skal som all annen trening utføres sikkert, målrettet og planmessig i forhold til dine mål. Husk: man behøver ikke å løpe i timesvis for å ha et godt utholdenhetsmessig utbytte av treningen. Trening i korte intervaller er påvist å være en fin og effektiv måte å utvikle utholdenhet på. Her følger vi din smak, og dine mål: Trening i motbakker, sand, skog, vann, på sykkel, på beina, på ski, på rulleskøyter/rulleski.... alt er mulig.... bare velg og vrak...

svømmingSvømmetrening/opplæring
Stayingalive trening tilbyr svømmeopplæring og svømmetrening. Du lærer svømmeteknikker og utvikler styrke og utholdenhet. Trening i vann er harmonisk og "vektløs" trening, og er spesielt godt egnet for deg som har belastningsskader eller smerter.


sykkelSykkeltrening inne/ute
Vi tilbyr opplæring og trening på sykkel innendørs og utendørs. Du lærer sykkelteknikk og utvikler styrke og utholdenhet. Vi arrangerer sykkelturer av ulik lengde og vanskegrad utendørs.

 

Stavgang
stavgangVi arrangerer kurs og trening i stavgang på alle nivåer. Våre beste skiløpere bruker denne treningsformen som en del av sin trening - også utenom sesongen.
Dersom du gjør dette riktig, vil du utvikle svært god utholdenhet og styrke
i hele kroppen. Dette er ingen latmannsaktivitet!


Trening godt voksen
Stayingalive trening er sertifisert for senior-instruksjon, og tilbyr funksjonell styrketrening, bevegelighetstrening og utholdenhetstrening, speiselt tilpasset for godt voksne. Du kan trene alene med din trener, eller i gruppe, i ro og fred, eller til musikk. Din trener kan trene deg der du trives best med å trene:
ute i naturen, i våre treningslokaler, eller der du bor.

Kom i form med et sunt kosthold/trene og spise riktig
All vår trening og aktivitet omfatter kostholdsveiledning, dersom du ønsker det. Du vil følges opp i forhold til dine kostholdsmål og i forhold til eventuelle ønsker om endringer i din kroppssammensetning og din helse. Du får hjelp til registrering og oppfølging av ditt kosthold. Vi benytter vitenskapelig anerkjente kostholds- og ernæringsprogrammer.

 

Aktuelt

Så mange kalorier forbrenner du (Forbrukerportalen)

 
 
 
 
 
 
 
 
black infrared 6s louis vuitton outlet jordan 11 legend blue michael kors uk jordan 11 legend blue jordan 11 legend blue black infrared 6s black infrared 6s beats by dre outlet barons 13s beats by dre outlet louis vuitton outlet louis vuitton outlet jordan 6 black infrared michael kors outlet online beats by dre outlet coach outlet online lebron 12 cheap oakley sunglasses black toe 14s jordan 11 legend blue legend blue 11s black infrared 6s jordan 6 black infrared legend blue 11s michael kors outlet legend blue 11s black infrared 6s jordan 6 black infrared jordan 11 legend blue legend blue 11s jordan 11 legend blue uggs black friday beats by dre black friday jordan 6 black infrared beats by dre black friday michael kors black friday louis vuitton outlet north face black friday black infrared 6s